Sylta, safta, snyfta…och skogen…

Vi har fullt upp att jaga med tre hundar men allt handlar ju om att prioritera som min vän Jocke brukar säga 🙂 Det underlättar såklart att bo som vi gör och att hela familjen har det som huvudintresse 🙂 Röja är lite extra prioriterad just nu eftersom ett stort jaktprov väntar sista helgen i september…så jag tänker alltså knipa till dess 🙂 I helgen har hon gjort bra jobb både på hare och räv där den senare tyvärr kröp ner i grytet, man skulle kanske haft en grythund också? 😉 Jag och sonen har luftat Norma en del och hon söker riktigt bra för att vara så liten. Jag och Edde har under tiden bland annat passat på att plocka lite mer bär samt leta lämpliga träd som kan fungera som koja 🙂

 

Ett väldigt spännande träd hittade vi också, vem eller vad tror ni huserar där inne? 🙂

 

Vi har fått oss en ny sele också, ”Norsjöselen”, som Daniel sett fram emot att prova. Där kan man sätta fast både GPS/pejl och komradio och Daniel har idel lovord. Kolla in den på: http://www.norsjoselen.se

Fyrhjulingen är ett måste i var mans hem, den har många användningsområden som till exempel klätterställning när jag inte når upp till rönnbären 🙂

En hel del syltande och saftande har jag hunnit med under veckan också, här är ett litet urval 🙂 Lingonsylt, lingondricka och rönnbärsgelé med äpple. Till rikedomarna har jag även fått bidrag av nära och kära i form av apelsinmarmelad, krusbärsmarmelad och bär 🙂

Under flera nätter har även denna luriga räv gäckat oss och väckt oss flera gånger under nätterna för att snabbt försvinna utom skotthåll men skam den som ger sig…i natt kanske?! 🙂

Under hela veckan har jag spanat in några fina blommor som skymtat i skogen från vår ”sommarväg” sett och idag tog jag och Edde fyrhjulingen dit för att fota lite…

Jag har ingen aning om vad det är för blommor och såklart har de börjat vissna nu när jag äntligen tagit mig dit…men de kan symbolisera det vissna tillståndet jag känt mig i veckan. Veckan har tagit alla pris i att visa på att livet kan vara kort. Under bara några dagar har tre kvinnor i min ålder och i min närhet dött av olika anledningar och efterlämnat många nära och kära i sorg. Mitt hjärta blöder för alla drabbade! Det är så otroligt onödigt och olidligt tråkigt! Kan omöjligt finnas någon bra anledning till detta! Men kom ihåg som sagt att njuta av varje dag, att älska, glädjas och uppskatta även det lilla! ❤

Nu är det myspys framför brasan och snart ryggläge i soffan men innan jag kommer dit vill jag göra alla uppmärksamma på nästa tråkiga grej: Min kusins gråhund Dex försvann under älgjakten i onsdags och har sedan dess inte setts till! Sista informationen från pejlen befann han sig mellan Jörn och Stavaträsk. Han är som sagt en gråhund, ganska mörk, 6½ år och med ett orange pejlhalsband med telfonnummer på. Han är dock inte så lätt för vem som helst att kalla in men bara att höra om någon har sett honom vore oerhört glädjande! Håll koll och hör av er!

 

 

 

 

 

Categories: Barn, Hemma, Hund, Jakt | Etiketter: , , , | 3 kommentarer

Inläggsnavigering

3 thoughts on “Sylta, safta, snyfta…och skogen…

  1. Usch, mycket tråkigheter! Verkligen tråkigt när unga människor går bort. Det gäller, som du säger, att ta vara på livet här och nu! Trist på gråhunden som är borta också. Ska hålla koll, även om jag inte rör mig i dom trakterna. Hoppas i a f det får ett lyckligt slut. Lycka till på jaktprovet också!
    / Susanne

    • Tack Susanne! 🙂 Gråhunden har iaf kommit till rätta, han hittades utanför Hällnäs!?! Har sprungit en bit med andra ord…men vilken lycka att han är tillbaka 🙂

  2. Hej vännen! Vilka underbara bilder och den där sälen låter lockande. Kanske en investering till nästa års hundgåning. Jag är lite besviken på det nya stället jag fick av Chevalier. Fickorna är så trånga, så det går inte att stoppa ned en radio, sen har sömmen redan gått sönder längst ned på benen där remmen sitt som skall spännas runt kängan. Dåligt. Skrev till Chevalier, så jag får se vad det blir av det. Jag fick ju stället grattis, men ändå. Tror nog dom vill veta vad grejorna tål. Tråkiga saker du o jag har råkat ut för. Frasse skall begravas den 6:e oktober och jag är inbokad åt ett jaktbolag sedan länge, så jag kan inte avboka det för det finns ingen annan som kan guida med jakthund. Traff ju Frasse i somras och vi kom överns om en massa saker och pratade bort en massa, så det är viktigare än begravningen. Magen min har inte mådd bra i två dagar, så jag hoppas att det inte är någon förkylning som spöker. Skall hålla tumma att provet går bra. Undrar om det är samma helg som jag skall på Skallkungen. Ha det fint, krama Edde, magen o vovvarna och hälsa Daniel ♥

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

