Jaga, jagade, jagat…

Även denna helg har varit fylld av jakt…och fika…och mat…det hör som lite ihop, i alla fall under harjakt 🙂 Jag brukar ju även kalla våra drivande hundar för ”korvgrillarhundar” och just nu passar det mig perfekt, det börjar till och med vara lite jobbigt att bara sitta :-S Men nu är det bara max fem veckor kvar innan ”Henry och Harry” ska komma ut ur magen och hem till Träsklandet…lite skräckblandad förtjusning måste jag erkänna…Här kommer i alla fall en bild på våra fullpackade jaktryggsäckar ”tripp, trapp, trull” 🙂

Vi har intagit ”frulle” i skogen varje morgon och det börjar vara lite svårt för mig att hitta kläder som passar, speciellt varma sådana…Här ser ni en ”vacker” kombination av mina egna skoterskor och min egen mössa, Daniels underställ, helly hansen samt jaktbyxor med hängslen (ett måste) samt svärmors ”tantjacka”…De fyllde sin fuktion i alla fall 🙂

 

Korvgrillning hör som sagt också till och nu börjar Edde vara i ”kan-själv-åldern” vilket betyder ganska svarta korvar men är han nöjd så… 🙂

 

Norma har haft flera slag under helgen men inte lyckats få upp något. Röja däremot har gjort många fina drev och till slut valde vi att belöna henne…det känns ju sådär, speciellt när det är ganska lite hare men man måste ju belöna hundarna ibland och även fylla på matförrådet 🙂

 

Det är njutningsfullt bara att vara ute och det har varit en fantastiskt fin helg vädermässigt. På lördagen åt vi middag i ”pensionärskuvösen” och då blev det plötsligt ett häftigt solregn (vittra som tvättade mjölktrågen eller något liknande som man sade för länge, länge sedan) vilket resulterade i två fantastiska regnbågar…det måste ju finnas en rejäl skatt bakom vår verkstad 🙂

På tal om verkstad så förvandlades den under söndagseftermiddagen till ett slakteri, stort tack till snälla föräldrar som hjälpte till och slet med älgkött hela, hela dagen! Nu är vi rika igen! 🙂

Av älg har jag även lyckats röra ihop en älgskavsgryta som blev riktigt bra, jag har till och med skrivit ner vad jag blandat i och vi kallar den väl för Träsklandsskav 🙂

Ta upp ca 1 kg fruset älgkött, dela det (med ett visst mått av våld) till mindre bitar och skiva dem tunt i matberedaren. Stek det tillsammans med 2 finhackade gula lökar och tillsätt sedan 3 dl vatten, 1 buljongtärning, 4 dl créme fraiche, 1 dl rött vin, soja, lingonsylt, lingon, salt, svartpeppar, timjan, redning och ev. kantareller. Det är lite flummiga mått eftersom jag sällan mätar något så kasta i efter behag. Servera med potatis, potatismos eller ris samt lingon i någon form!

OBS! Ölen på bilden är såklart inte min men enligt min make den bästa drycken till denna rätt! Själv tycker jag att lingondricka funkar fint! 🙂

Även Wilda har gjort bra i från sig i helgen, hon har lyckats med det näst intill omöjliga denna höst och hittat en tjäderhöna här i hemmatrakterna, hon skällde den klockrent och tog även förnyat ståndskall då den drog iväg en bit. Den satt dock lite för dåligt för att komma nära inpå men det är väl lika bra att de få hönsfåglar som finns i höst får leva och förhoppningsvis göra fler kycklingar nästa år 🙂 I början när vi flyttat hit låg Wilda ofta på vakt vid vägen men hon har nog insett att det är större risk att det kommer något djur än någon bil så nu för tiden ligger hon oftast på lägdan och vakar över den och skogen…även i morse när det var riktigt mycket dimma…

Avslutningsvis vill jag passa på att tipsa om en fantastiskt trevlig, snäll och framför allt duktig konservator som äntligen bestämt sig för att satsa på allvar: http://www.jaktkonservator.se/startsida

Och så tycker jag att vi alla hejar på världens starkaste och mest ödmjuka Heidi som dragit till Brasilien på VM: http://www.heidiandersson.com/

 

 

 

Categories: Barn, Hemma, Hund, Jakt, Recept | 1 kommentar

Inläggsnavigering

One thought on “Jaga, jagade, jagat…

  1. Jag kallar dina små trollen för Piff o Puff fortfarande (= Kommer nog o bli några små bus, kan jag tänka mig. Tusen tack för din omtanke om Frasse. Du skulle ha gillat honom. Han är som ”oss”, då vet du vad jag menar, så vi hade alltid mycket att prata om då vi träffades. Igår var jag så ledsen och tänkte på han ständigt och det var en märklig känsla, det kändes som att han var här och kramade mig och sa att jag fick vara ledsen. Märklig känsla, jag kommer att sakna honom och jag är nästan lite arg att jag inte får träffa honom mera. Härligt inlägg förressten. Vi måste bara träffas då allt lugnar sig vill så gärna prata och komma ifrån skogslivet några dagar nån dag. Varma kramar ♥

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

