Rådjur, Rovdjur & Röror…

Nu är det nära…om exakt två dagar börjar äntligen jaktsäsongen! 🙂 Då menar jag förstås bockjakten och vi har inte så många sådana här hemma men någon kanske går att locka fram 🙂 Så här såg det ut för några år sedan på vårbockjakt i södra Sverige där vi arrenderar lite mark just för det ändamålet:

 

I år vågar jag inte åka iväg någonstans på grund av ”lilla” magen och inte heller kommer det att bli lika kul som det brukar den 25 augusti då den mest efterlängtade jakten börjar…fågeljakten…Men men, det är ju bara i år det blir så här…Jag får se på bilder från tidigare år 🙂 Så här såg det ut förra hösten då jag och Wilda var på fågelpremiär utanför Storuman med Heidi Andersson (det är även hon som är fotograf till nedanstående bild):

 

Nästa viktiga jaktdatum…för mig…är såklart den 1:a september då harjakten startar och det är nog det jag får ägna mig mest åt i höst, det var nog tur att vi köpte en till drivande hund 🙂 Ska bli spännande med injagningen av vår ”lilla” tuffing Norma 🙂

I år kanske även den 21 augusti är av intresse eftersom jag såg ett sådant djur cirka 100 meter från vårt hus förra veckan…det var ganska mörkt och jag hann såklart inte ta någon bild men för något år sedan tecknade jag bland annat denna bild av ögonen på Ursus arctos…vad kan det vara? 🙂

 

Han/hon verkar hålla sig i närheten för fler har fått se skymten av detta mäktiga djur 🙂

I morse såg jag något annat spännande, en fjäril, jag är ganska värdelös på fjärilar och vilken sort det kan tänkas vara…citronfjärilar brukar ju vara gula så detta kanske är en limefjäril då 😉

 

I väntan på jakten och bäbisarna ägnar jag mig som vanligt åt en hel del matlagning och under helgen insåg jag hur länge sedan det var som jag gjorde bakad potatis med goda röror:

 

Till den bakade potatisen gjorde jag en älgsteksröra innehållande: créme fraiche, ganska mycket röd lök, pepparrot och älgstek (renstek funkar oxå fint) samt en kräftröra med: kräftstjärtar, créme fraiche, pepparrot, majonnäs, dill, citron, peppar och röd lök.

Till helgen tycker jag att ni ska hålla koll på råbockarna samt vår lokaltidning Norran där vi ska vara med i någon slags jaktspecialbilaga 🙂

Categories: Hund, Jakt, Recept | Etiketter: , , | 5 kommentarer

Inläggsnavigering

5 thoughts on “Rådjur, Rovdjur & Röror…

  1. Hoppas att du kommer ihåg att skicka en bilaga till mig!!!! Tråkigt att du inte kom med på proven iår. Vet att två hundar blev dragna på Vilhelmina provet p.g.a. domarbrist :-/ Man skall skicka in sin anmälan samma dag som man får Ståndskall i lådan, så att man är säker att man kommer med. Jag brukar göra alla anmälningar färdiga och lägger dom i bilen, så då jag hämtar min post och ser att Ståndskall ligger där, slänger jag dom direkt i lådan (= Ha en fin vecka! Kramen ♥

  2. Vilket trevligt reportage det blev i tidningen. Läste med stort intresse =) Kul att läsa om att ni ser fram emot att sonen skulle få mänskliga syskon =D Förstår precis, jag var typ likadan som liten.
    Tack också för inspirerande idéer kring matlagningen, blir hungrig ju!

    • Tack Susanne! Ja det blev ju som ett mysigt reportage av det 🙂 Det kanske inte är någon garanti att barnen blir ”mänskligare” för det, kanske de blir som sex hundvalpar istället 😉 Men iof, jag har sagt det förut, hunddressyr är enkelt jämförelsevis 🙂

  3. Hej igen. Jag skulle jättegärna vilja ha med dig i min blogg som månadens intervju. I så fall länkar jag ju förstås också till din blogg så läsarna kan kika =) Du kan mejla till susanne.lindberg@norran.se och berätta om du tycker det är en lika bra idé som jag 😉

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

