Fiske, Frustration & Födelsedag…

Jag är frustrerad över flera saker men kanske framförallt för att åskan verkar ha tagit min dator…och ja det är kanske mitt fel…Jag brukar vara bra på att dra ut allting när det åskar men förra veckan åkte vi i godan ro mot Lycksele djurpark och mötte ovädret på vägen…suck…Jag har alltså inga bilder därifrån men det kanske är lika bra. Jag tycker faktiskt lite synd om djuren som är där och de är märkbart små i storleken. Edward var inte heller så imponerad, han är ju rätt van att se älgar, rävar, harar och annat vilt. Det han tyckte var mest spännande var inte som jag trodde björnar eller myskoxar utan det var fjällrävarna 🙂 Hemmavid har han och Norma haft sina egna viltsök, denna gång under jord…enligt Edward gräver de och letar efter ormar och möss 🙂

 

Vi har även hunnit plocka lite hjortron och haft hjälp av andra också så nu har vi mycket ”guld” i frysen. Jag brukar inte vara så förtjust i hjortron men nu är de och rädisor mina största cravings…jag kan vakna och vara sugen på rädisor…tur att jag har planterat egna i år 🙂 När det gäller bär är jag också lite frustrerad över bärplockarna. Jag vill inte missunna någon någonting men när det kommer buss efter buss med bärplockare mot huset känns det sådär. Som tur är tar vägen slut vid vårt hus och om jag står grym och gravid på bron brukar de snabbt vända. Jag känner mig lite egennyttig om bären här…det värsta är dock problemet som jag tagit upp förut och som inte bara gäller bärplockare utan alla: TÄCK ÖVER DIN AVFÖRING I SKOGEN!!!

 

Vi har även hunnit göra klar gäststugan helt och hållet, anlagt en viltåker samt sjösatt ”nybåten”…nu saknas det bara en liten och väl fungerande båtmotor, någon som har en ”till övers”?

Premiärturen gjorde vi en kväll förra veckan tillsammans med de närmaste grannarna som har båten på samma ställe. Det var lugnt, vackert och faktiskt väldigt lite mygg och knott…på vattnet i alla fall…

 

Trots plaskande och skrattande och busiga barn lyckades vi få upp sex små fiskar (mört och abborre) och grannarna lika  många. De flesta åkte tillbaka i plurret igen…

 

Ännu en frustrerande händelse var ett nytt veterinärbesök med ”lilla” Norma, hon har lyckats bryta alternativt stuka en tå. Hon har fått smärtstillande och inflammationsdämpande samt rådet att hålla henne stilla i tio dagar…stilla?! Har ni haft en stövarvalp förstår ni frustrationen och det gjorde även veterinären…Jag håller alla mina tummar och tår att allt blir bra, nu är det ju snart injagningsdags…

Ännu snarare är det dags för Wilda och försöka hitta fåglar samt få plats på jaktprov…det blir Daniel som ensam får sköta detta i höst…suck…dåligt planerat att få barn på hösten 😉 I väntan på premiären ligger Wilda och vaktar ägorna…

 

Jag har ju även hunnit fylla år…hela 24…nä okej, det var visst 34 och när man själv fyller år får man ju välja vilken typ av tårta man vill ha så här kommer en av mina favoriter; Kladdkaka med daimgrädde:

 

Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en rund bakform med löstagbar kant, ca 22 cm i diameter. Smält 200 g smör i en kastrull på spisen. Bryt ner 200 g mörk choklad i mindre bitar och smält försiktigt i smöret. Blanda till en jämn smet och låt svalna lite. Vispa 4 ägg lätt tillsammans med 2 dl strösocker och rör sedan ner chokladsmeten. Blanda 2½ dl vetemjöl och 1 krm salt och rör ner i smeten och rör allt till en jämn massa. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i ca 20 minuter. Låt svalna helt, kakan kan gärna stå i kylen över natten.

Daimgrädde: Vispa 2½ dl vispgrädde fluffig tillsammans med 1½ msk kakao och 1½ msk florsocker. Krossa 2 dubbelförpackningar daim grovt och vänd ner det mesta i grädden. Bred grädden ovanpå kakan och dekorera med krossad daim. Mums! 🙂

Som avslutning kommer en bild enligt önskemål från skjutträning…här skjuts kulvapen in och med en gigantisk mage i en skjutstol gäller det att kunna ”bresa” mycket så att man kan klämma ner magen en bit 🙂

Categories: Barn, Fiske, Hemma, Hund, Recept | 8 kommentarer

Inläggsnavigering

8 thoughts on “Fiske, Frustration & Födelsedag…

  1. Passar på att gratulera på 24-årsdagen ;-), smarrig tårta du verkar ha gjort! Kul också få se dig i skjutbänken … hur länge är det kvar innan bebisarna ska komma?

  2. Grattis på födelsedagen. Har nästan inte varit ute på nätet nåt, för det har varit folk hos oss i en hel vecka och mitt i allt skall det renoveras, så jag ber om ursäkt att jag inte har hört av mig.Underbara bilder! Jag håller med om att man skall täcka över sin avföring i skogen! Thai rullade sig i avföring mitt i vintern engång…var INTE glad!!! Dessutom blir det svårt att tvätta av en hund i en bäck, mitt i vintern!Hoppas vi ses snart! Varma kramar ♥

  3. Gunnel

    Grattis i efterskott. Måste testa detta tårtrecept:) I Sandviken har vi högsommar med gassande sol!

    • Tack så mycket! Ja prova tårtan/kakan, den funkar i alla lägen 🙂 Här är det också alldeles för varmt denna vecka…jag tycker att det har varit en bra graviditetssommar 😉 Ha det bäst!

  4. DÄR SATT DEN!!!! (=

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

