Vilt, vapen & vildmarksutställning!

Det har varit lite mindre djur på vår ”lägda” sista tiden men vi har såklart koll på dem och det har även Edward lärt sig…visst får man sitta på köksbordet om man ska viltspana?! 🙂

 

Djuren har förmodligen mycket mat att äta på andra ställen just nu. Jag är dock lite orolig, precis som många andra jägare, att det ska blir ett dåligt fågelår. Vi har sett väldigt lite kycklingar och de fick inte direkt en bra start här i livet denna sommar…Harungar har jag dock sett många av så det verkar lovande 🙂 I väntan på den efterlängtade hösten måste man såklart ha vapenvård, det blir ganska många vapen när det är flera jägare i familjen…här är bara början:

Det känns ju sådär att lägga upp bilder på mig själv nu men men man ska ju bjuda på sig själv lite. För upplysningens skull kan jag berätta att jag är i vecka 28 och inte i vecka 43 trots att det ser ut så 🙂 Den börjar vara i vägen rejält min mage och lungorna känns minimala…suck…det är tur att man vet att det är tidsbegränsat…Skjutträning ska man också ha inför hösten och jag måste ju dessutom vänja tvillingarna vid skottljud 🙂 Inte helt lätt med magen i skjutbänken men det går och även lerduveskyttet gick bra 🙂 Ser fram emot fler skjutglada dagar 🙂

 

Vi har även hunnit med lite fler minisemestrar, bland annat var vi till Svansele på vildmarksutställningen och det var verkligen en succé enligt Edward 🙂 Det är svårt att ta bra bilder där inne men ni kan garanterat se vad de föreställer i alla fall 🙂

 

 

En sväng till havet har vi också varit och Edward har fått ägna sig åt vad som verkligen måste bli en stor hobby för honom…fiske:

 

En lite roadtrip i grannkommunen var jag och vännen Paula ute på en dag då vi bland annat fick njuta av konstutställning, fantastiskt god paj och chokladefterrätt där allt dessutom både var ekologiskt och närproducerat 🙂 Skråmträsk Kvarn var platsen för njutningen:

 

Att äta och fika ute gör vi ganska ofta och jag vill betona vikten av att om ni ska göra varma mackor i mackjärn ute är det väldigt noga med att det är ett rejält järn…vi hittade det ultimata för några år sedan och jag tror att vi köpte det på en järnaffär i Skellefteå:

 

Vi har en lite grillplats på gården som är välanvänd året om utom kanske de kallaste vintermånaderna, därför drömmer vi om att nån gång fixa en liten grillkåta 🙂 Något som däremot har anlänt till vård gård är gäststugan, den står på plats och nu råder febril aktivitet kring den för att fixa bro, måla och fixa på insidan 🙂

Till veckan kan vi se fram emot/vara nervösa inför: jaktmässa i Boliden, hembesök av en reporter från vår lokaltidning Norran, ultraljud i Umeå, eventuellt ett djurparksbesök i Lycksele samt det tråkiga faktum att det är Daniels sista semestervecka 😦 Ha en bra vecka alla!

 

Categories: Barn, Borta, Fiske, Hemma, Jakt | 5 kommentarer

Inläggsnavigering

5 thoughts on “Vilt, vapen & vildmarksutställning!

  1. Vilka härliga bilder och vilken smarrig kaka ♥ Heja dig som skottränar Piff och Puff (= Såg för himla roligt ut med skjutbilen (= Själv hade jag mer än gärna åkt till Fäviken, fick ett fint erbjudande från Vilhelmina Äventyr, men jag skulle hämta Aron och crossen, sen har vi för mycket att göra. Det är tre gips skivor som skall upp, sen skall mattan in. Gissa om jag längtar! Skall måla taket och fönsterkarmen. Komihåg att skicka en kopia av Norran till mig, vore evigt tacksam! Sköt om dig, klappa magen och vovvarna och ge Edde en storbamse kram!

    Lycka till i Umeå ♥

    • Tack Miranda! ❤ Ja det var länge sedan jag missade Fäviken, du måste bara åka dit något år! 🙂 Norran har varit här i afton och det kommer i tidningen i någon slags jaktspecial i slutet av augusti och då ska jag skicka dig en kopia! 🙂 Ha d bäst å kram till dig å alla familjemedlemmar!

      • Väntar med spänning på den och vad skönt det kändes att allt var väl efter dit besök i Umeå ♥ STOOOOORRRRA kramar från oss i Högland ♥

  2. Kul att läsa om allt ni gör. Vapenvård ska jag också sätta igång med snart. Och samma som ni har vi varit sugna på en grillkåta – nu står den äntligen på gården! 🙂

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

