Oväntad operation under långtifrån lugn vecka….

Ja vecka och vecka, jag börjar denna rapport med start i lördags och stop idag tisdag…vad kan mer hända under resten av veckan frågar jag mig? Jag har dock inte stressat, försöker ta det lugnt 🙂 Jag började med att indoktrinera Edward i tältning, ett litet Bamsetält där egentligen bara han ryms men även mamman fick plats ungefär med halva kroppen samt en ”liten” stövarvalp som alltid vill vara med och leka, och så någon traktor förstås 🙂 Det verkar lovande, jag kommer nog att ha någon att tälta med i framtiden (min man är inte alls så tänd på det).

 

 

Vi har även fikat en hel del…ute såklart 🙂 Här sitter Edde på bron med sommarens nya favoritkläder; keps och tröja från mormor Lena med helt rätt motiv enligt honom 🙂

 

 

Senare under lördagen åkte vi till Burträsk för att delta på min fina vän Marits bröllop med sin Torbjörn. Här är en bild under själva ceremonin ute på Holmen:

 

 

På söndagen deltog vi på söta, lilla Alvas dopdag ute på Tjärn i Skellefteå och efter det passade vi på att storhandla…igen…det känns som att man behöver göra det alldeles för ofta :-S

Måndagen, igår alltså, skulle börja med ett veterinärbesök med lilla Norma som fått en liten knöl på benet som inte ville försvinna utan hellre bli större. Till vår stora chock och förtvivlan visade den sig vara en tumör och det blev operation direkt för att ta bort den. Den var som tur godartad men jag kan berätta att strut runt huvudet samt bandage på benet inte är något varken hon eller någon annan i familjen tycker är roligt 😦

 

 

Senare samma dag kom Röjas uppfödare Kjell (Snälle-Jägarens kennel) på besök ända från Kode utanför Göteborg 🙂 Det är så fint med god kontakt med uppfödaren! Han brukar även komma upp varje höst och jaga med oss några dagar. Med sig hade han en massa presenter till Edde som blev överlycklig och mest ville ha Kjell för sig själv för att bland annat leka i sandlådan och som vanligt hade Kjell även med sig Röjas mamma Märta och Röjas halvsyster Ebba 🙂 Den enda som inte var så intresserad att leka med dessa hundar var Röja som gick in och lade sig…

 

 

Såklart skulle vi grilla på aftonen; älgfilé och potatisknyten. Knytena introducerade min gode vän (och Eddes fadder) Jennie för några år sedan i fjällen.

 

 

Så här ser de ut innan de ”kastas” på grillen. Ta två bitar folie, lägg dit förkokad potatis i bitar, gul lök, gräslök, salt och peppar och en hel del smör 🙂 Till detta grillade vi som sagt älgfilé och när det gäller att grilla vilt har jag kommit fram till att mycket hänger på marinaden och att köttet marineras i tid, gärna dagen före. Köp inte heller marinad utan gör egen, den här har jag experimenterat mig fram till när det gäller älg: 1 dl olja, ½ dl soja, ½ dl rödvin, 0-2 krossade vitlöksklyftor, salt, pepparmix och timjan 🙂

En sommarpaj med rabarber och jordgubbar hann vi även med, ett recept som kommer från min söta svärmor Eva:

 

 

500 g rabarber och jordgubbar skurna i tunna skivor och blandade med 1½ dl socker och 1 msk potatismjöl i en smörad pajform. Sedan rör man ihop 4 dl vetemjöl, 200 g margarin och 4 msk socker till en grynig massa som strös över fyllningen. Grädda i mitten av ugnen i 225 grader i 20 minuter. Bästa tillbehöret tycker jag är vispad vaniljvisp och mycket kaffe 🙂

Idag kom målarna ganska tidigt för att äntligen byta ut våra hemska golvmattor i köket och hallen. Under tiden de jobbade drog jag och Edde på äventyr, först till bergtäkten där mina fina arbetskamrater lastade och körde grus, sedan åkte vi till Bastuträsk för att leka en stund med Kajsa och Freja samt spana in deras får och hönor med tillhörande aggresiv tupp…han är faktistk ganska lik en spelgalen tjäder om man kommer för nära…Sedan åkte vi till Stavträsk för att bara ”hänga” med vännerna (och Eddes faddrar) Jennie, Stellan och deras son Oscar 🙂

 

 

Edde och Oscar hoppar studsmatta med fin utsikt 🙂 När vi sedan satt och fikade dök en hare upp vid grannstugan…flera gånger och inte speciellt liten heller 🙂

 

 

När vi kom hem var golvet klart, alla möbler var inburna och alla lister på plats 🙂 Bra jobbat Daniel och Nicke!

 

 

Imorgon kommer svärföräldrarna för att bland annat hjälpa oss att bygga en ny bro sedan får vi som sagt se vad resten av veckan kan tänkas bjuda på. Förhoppningsvis slipper vi i alla fall kvällens sista aktivitet; att duscha hundarna som hittat något väldigt illaluktande att rulla sig i…jag hoppas verkligen INTE att det är någon osmart människa som ”blubbat” här ute i närheten och ”glömt” täcka över det! Så gör man bara inte! Skämmes!

 

 

Categories: Barn, Borta, Hemma, Hund, Recept | 5 kommentarer

Inläggsnavigering

5 thoughts on “Oväntad operation under långtifrån lugn vecka….

  1. Susanne

    Så himla roligt att få en liten inblick i ditt liv nu när avståndet mellan oss från vår sida sett, av någon outgrundlig anledning, känns oändligt. Kan inte förstå vad som skett med oss, förr fanns det inget som hette avstånd. Ni verkar iallafall ha det bra så är i lugnet före stormen innan nya familjemedlemmar gör entré. Nu jobbar jag tre dagar till sen blir det tre semesterveckor i Stockholm 🙂 Många kramar!

    • Ja visst är det märkligt…och tråkigt! Det har som blivit så himla långt till Umeå på sistone. Jag får gå någon mer kurs på universitetet så det blir någon ordning 🙂 Jag väntar såklart på ett besök från er och ni finns ju alltid i mitt hjärta hur som haver 🙂 Hoppas ni får en toppensemester trots att ni åker till ”Fjollträsk” 😉 Nu i sommar anländer en liten stuga hit till vår gård så snart kan ni komma på semester hit 🙂 Krama familjen och ha det så himla bra!

  2. eli

    Marit är coolast, ser ut som en superhjälte 🙂

  3. O, vad det ser gott ut med all mat!! Vilka underbara bilder på bus Edde! Golvet blev också jättefint. Vi hade precis samma golv i ett hus vi hyrde för bra länge sedan. Blir aldrig omodernt! Tråkigt det med Norma, men tack o lov att den var godartad!!!! TUSEN TUSEN tack för hjälpen med pulkan. Den är nu beställd 😉 Tittar även in för att önska en trevlig helg ❤

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

