Viltspår och vildså…

Nationaldagen firade jag tillsammans med lillasyster i och utanför Byske tillsammans med våra hundar Jessie & Röja och ett glatt viltspårkursgäng 🙂 Yterstfors Hundcenter är arrangörer av denna kurs som går i tre heldagar, nästa kurstillfälle är på lördag och avslutningen nästa söndag 🙂 Jag önskar att det fanns mycket mer hundkurser och hundaktiviteter i närheten, man vill ju göra roliga saker med hundarna även under icke jakttid.

Första spåren med Röja gick extremt sakta och hon förstod nog inte riktigt vad jag ville att hon skulle göra men hon tog sig till mål och belöning. Idag när vi tjuvtränade hemma hade hon dock redan gjort stora framsteg, hon behövde kanske bara sova lite på saken. Här kommer lite bilder från kursen:

Jag var då lika slut som Röja efter en heldags spårande i skogen ”springande” upp och ner i hedbackarna…”Flåsa” är bara mitt mellannamn nu för tiden 😦

En älgklöv gjorde spåret mycket mer attraktivt 🙂

Petra och Jessie gör sig klara för sitt livs första viltspår 🙂

Den sista bilden är utsikten från den fantastiskt fina jaktstugan där vi fikade och grillade korv i väntan på lite mindre regn 🙂

Idag har det ju faktiskt varit lite soligt och ganska varmt, jag lade som sagt ut blodspår åt Röja, var till Norsjö en sväng och köpte frön, lämnade in en ritning till snickaren angående utbyggnaden (ja nu har vi ju helt plötsligt alldeles för litet hus) samt satt tomatplantor tillsammans med en stövarvalp…det är en utmaning vill jag lova! Vi får nu se hur det går med plantor och frön, mina fingrar är tyvärr mer bruna än gröna. Det liknar nog snart mer en viltåker… Jag har i alla fall det perfekta tomatväxthuset, i den inglasade hundgården (mellan glaset och nätet på framsidan) 🙂

Categories: Hemma, Hund | 1 kommentar

Inläggsnavigering

One thought on “Viltspår och vildså…

  1. Nu har Thai besöksförbud i Eran hundgård, om Ni är rädd om plantorna =) Han skulle ju pinka in allt minns du =) Vad kul med viltspårs kurs, det är nåt jag vill gå med Eiko, men här finns det inget så, så kanske du kan hjälpa mig på traven? Ha lånat böcker på bibban och äger själv en spårningsbok. Va jag längt till den 20:e ♥ Aron längtar nog mera! Oj, vad din mage har vuxit! Kan tänka mig att det blir svettigt att bära på det packetet =) Varma kramar till Er från oss ♥

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

