Rosade Recept…

Här kommer några smarriga recept ur veckans meny, rosade av familjen. Kasslergratängen kan jag tänka mig passar bra till Snälle-Jägarns kennel som inte vill ha så många ingredienser 🙂 Bilderna på maten blev kanske inte så bra, ofta hann jag börja äta innan jag kom på att jag skulle fota och man gör sällan några superupplägg hemma vid en vanlig middag…ja inte jag i alla fall…inte helt enkelt allså men jag kan försäkra att det är goda recept 🙂

KASSLERGRATÄNG á la TJÄRNLIDEN

4 portioner kokt ris

400 g kassler

1 röd paprika

2-3 dl créme fraiche

½ dl chilisås

4 msk mango chutney

riven Västerbottensost

Sätt ugnen på 220 grader.

Koka riset. Hacka kassler och paprika. Blanda väl créme fraiche, chilisås och mango chutney.

Smörj en ugnssäker form, kasta ner riset, kasslern och paprikan. Häll/bred ”såsen” över och toppa med riven ost.

In med gratängen i ugnen tills den fått fin färg.

ÄLGSTEK i GRYTA

6-8 portioner:

ca 1,5 kg benfri stek av älg

2-3 gula lökar

2 tsk salt

1 tsk svartpeppar

3 dl öl

2 dl vatten

1-2 tsk krossade, torkade enbär

3 tsk torkad timjan

1 lagerblad

1 köttbuljontärning

Sås:

5 dl sky

3 msk vetemjöl + 1dl vatten

1½ dl grädde

salt & peppar

3 msk vinbärsgelé

2 msk madeira

2 msk soja

Bryn köttet i en stekgryta runt om på ej för stark värme. Skala löken och skär den i klyftor. Lägg lök, salt och kryddor i grytan. Häll i vätskan. Efterstek under lock åp svag värme ca. 2 timmar beroende på hur mört köttet är. Ös steken lite då och då med skyn.

Stick gärna in en köttermometer efter halva stektiden. När termometern visar 75 grader tycker jag att det är färdigt, då är det genomstekt men detta är ju så klart en smaksak. Minska gradantalet om du vill ha mer rosa/rött kött.

Ta upp steken och låt den ligga medan såsen görs. Skär sedan köttet i tunna skivor.

Såsen: Sila och mät upp skyn, späd eventuellt med vatten. Vispa ihop mjöl och vatten till en slät redning. Koka upp skyn, rör ner redningen och småkoka 3-5 min. Tillsätt grädde. Smaka av med resterande ingredienser.

Servera med potatis i någon form, kokta grönsaker samt vinbärsgelé.

VILTFÄRSBIFFAR m. KANTARELLER I GRÄDDIG OSTSÅS

4 portioner:

400 g viltfärs

1 ägg

1 dl ströbröd

1 dl créme fraiche

1 dl vatten

1 msk koncentrerad viltfond

½ tsk timjan

6 krossade, torkade enbär

1 tsk salt

svartpeppar

300 g kantareller

3-4 morötter

purjolök

Blanda ingredienserna till färsen, forma biffar och stek i smör. Rensa kantarellerna noga och skär dem i bitar. Skala morötterna och skiva dem. Skiva även purjolöken i valfria storleksbitar.

Stek kantareller, morötter och lök i smör. Häll över grädde och fond. Låt småputtra några minuter. Ta pannan från plattan och rör i osten. Smaka av med peppar innan du lägger ner biffarna. Strö över persilja och servera med potatis i någon form.

Categories: Recept | Etiketter: , , , , , | 5 kommentarer

Inläggsnavigering

5 thoughts on “Rosade Recept…

  1. Ser jättegott ut! Tack gör att du bjussar på trevliga recept 🙂

  2. Snälla Mona, sluta lägga ut sådana bilder!!! Jag blir så ini bombens sugen!!! Ses om två veckor ♥ Klappa magen, krama Edde och vovvarna!

  3. Håller på att smälta mitt storfrämmande…kan inte fatta det. Har sovit typ noll timmar i natt!!! Mår till och med illa :-/ Ha en fin nationaldag du o dina ♥

    • Jag förstår att det känns overkligt men du ska se att det går bra! Jag håller som sagt var tummarna för massor med kosing till Högland, det förtjänar ni verkligen! 🙂 Hoppas ni hade en fin nationaldag! Själv firade jag den med viltspårkurs 🙂 Kram kram!

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

