Isande fjällvärld och inspirationsdag…

Har varit i fjällstugan några dagar, vädret har för det mesta varit väldigt blåsigt. Visst känns det som att det har blåst extremt mycket ända sedan i höstas? Jag tycker det är bättre att det är kallt än blåsigt! Det blev inte så mycket fiske och inte många fiskar heller men jag tror att sonen kommer att bli en inbiten fiskare:

 

 

Och bekväma lilla Röja som helst inte ligger i snön eller på hårt underlag hittade en ny liggplats, i skoterväskan…

 

 

Hundbus var det gott om på fjällen och jag måste säga att Röjas träningsprogram redan börjar visa resultat…det var inga sura miner alls i fjällen 🙂

 

 

Förut var skoterturerna ganska långa men nu känns det som att det mest går ut på att inte köra så långt, hitta en bra matplats där hundar och barn kan leka, äta och eventuellt fiska en stund för att sedan åka tillbaka till stugan och ta ut lite fika och någon öl…äta bör man… 🙂 I helgen hade jag bland annat förberett en korvgryta från programmet ”Halv åtta hos mig” som funkade superbra som utemat:

 

 

TAGLIATELLI m. KORV i MUSTIG GRÄDDSÅS

(4 portioner – i verkligheten är det dock många fler portioner)

1 paket tagliatelli

Sås:

6 dl vispgrädde

1 dl créme fraiche

1 dl riven Västerbottensost

4 msk tomatketchup

1 msk chilisås

2 st pressade vitlöksklyftor

2 tsk salt

2 tsk citronpeppar

3 tsk paprikapulver

Maizena, ljus redning efter behag

Ingredienser:

2 st paket bacon

½ falukorv

1 st gul paprika

1 st orange paprika

1 st purjolök

1 st burk majs

 

Värm upp grädden och rör ner créme fraiche i en kastrull, blanda sedan i de övriga ingredienser.

Vispa kraftigt när såsen börjar koka upp och tillsätt Maizenaredning efter behag.

Tärna baconet och falukorven i små tärningar samt finhacka grönsakerna, stek sedan allt i en stekpanna tills de fått fin färg.

Lägg ned de stekta ingredienserna i såsen.

Toppa pastan med den krämiga röran och eventuellt lite riven parmesan.

 

Och vissa dagar på fjället blir det bara att försöka hitta lä och kasta i sig maten, sista utflyktsdagen innan hemfärd var en sådan dag:

 

 

Vi kom hem under tisdagen och igår var jag på en spännande inspirationskurs om gårdsbutiker i Umeå, en kursdag arrangerad av Gröna Navet och LRF. De har verkligen många intressanta kurser, jag har tidigare gått bland annat en fårkurs med dem och nästa vecka är det en spännande kurs i småskaligt slakteri 🙂

Nu ser jag dock fram emot helgen då jag faktiskt ska försöka överleva utan Edde som ska vara hos sin farmor och farfar medan jag och maken ska hinna jaga bäver, åka på jaktmässa i Arvidsjaur, hämta lilla valpen i Dorotea och säkert en hel del annat 🙂

 

Categories: Fjällen, Recept | Etiketter: , , | 4 kommentarer

Inläggsnavigering

4 thoughts on “Isande fjällvärld och inspirationsdag…

  1. Om Ni hinner är Ni välkomna in på kaffe här i Högland. Slå en pling. Detta med NUS kan jag ta någongång då jag träffar dig. Vill inte skriva om det på sidorna 😉 För många nyfikna kärringar i min by ”) Ha det gött!

  2. Hörrö, kolla in min sida, så kommer du att bli sugen på ytterligen en valp ”)

  3. Kolla in min sida, så får du se vad Per-Olas kusin hittade i helgen på en promenad… :-/

  4. Då ses vi imorgon…startar från Dorotea ca 12:30, efter det att Aron har slutat skolan. Tar, tror jag ca 3 timmar till Er. Kramen

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

