Problemhundsutredning, provsmakning & plågad mage…

Helgen inledde vi (hela familjen) på fredagen med att åka till Skellefteå för att göra den månatliga storhandlingen samt ungefär tusen andra ärenden…suck…Man ”gruvar” sig mer och mer för att åka dit så därför är listan så himla lång när man väl åker. Jag tror vi slog personligt rekord på Ica Maxi där vi har sån där självskanning och gissa om det just denna dag blev avstämning…jajjamen…detta förstör ju då all planering man gjort medan man packat men men allt såg i alla fall bra ut, enda problemet var att vi skannat ett digestivekexpaket för mycket. Under dagen hann vi även med gofika hos vänner samt middag hos svärmor och svärfar.

Lördagen bjöd på snöstorm hela dagen så jag lagade en massa mat inför middagsfrämmande på kvällen. Det blev två pajer; en favoritpaj med älgfärs och en ny skaldjurspaj som var fantastiskt god…så god att jag inte hann ta någon bild på den innan den var slut…Efterrätt är alltid en utmaning hemma hos oss eftersom min make är allergisk mot bland annat ägg och nötter och dessutom tycker han inte om choklad?!? Jag provade en ny variant i lördags som verkade gå hem hos alla; hallonmousse.

 

ÄLGFÄRSPAJ m. ROTFRUKTER

 

 

 

 

 

 

 

 

1 kyld smördeg á 250 g

2 gula lökar

2 vitlöksklyftor

2 morötter, ca 200 g

2 palsternackor, ca 200 g

600 g älgfärs

500 g finkrossade tomater m. basilika

2 dl créme fraiche

timjan

salt & peppar

2 dl riven Västerbottensost

 

Sätt ugen på 225 grader.

Skala lök, vitlök och rotfrukter. Hacka lök och vitlök, riv rotfrukterna grovt.

Bryn lök, vitlök och köttfärs i smör eller olja. Tillsätt rotfrukterna och låt dem fräsa med ca 5 minuter. Rör ner tomater, créme fraiche och kryddor. Låt sjuda på svag värme ca 10 minuter.

Lägg degen i en ugnssäker form.

Fördela fyllningen på degen. Strö över osten.

Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter.

Servera med en god sallad.

 

SKALDJURSPAJ

 

 

 

 

 

 

 

 

Pajdeg:

150 g margarin

1,5 dl riven Västerbottensost

1,5 dl vetemjöl

Fyllning:

5 st hårdkokta ägg

200 g skalade räkor

2 dl créme fraiche

1,5 msk hummerfond

3 msk finhackad dill och/eller gräslök

 

Mixa ihop degen. Ställ den i kylen ca 30 min.

Skala de kokta äggen och grovhacka dem. Skala räkorna.

Rör ut créme fraiche med fond och dill. Blanda i de grovhackade äggen och räkorna.

Tryck ut degen i en pajform (ca 23 cm i diameter) och nagga den.

Förgrädda pajskalet i 200 grader i 8-10 min.

Slå sedan fyllningen i pajskalet och strö över riven Västerbottensost.

Färdiggrädda pajen tills den får en gyllene yta, ca 25 min.

 

HALLONMOUSSE (5 portioner)

 

 

 

 

 

 

 

 

250 g hallon

3 dl vispgrädde

1 dl florsocker

 

Mosa hallon och florsocker.

Vispa grädden ganska löst och blanda med hallonmoset.

Skeda upp i små portionsformar, ställ kallt till servering och garnera gärna med några hallon.

 

Söndagen hade jag riktigt plågad mage och gjorde inte mycket annat än att försöka äta för att sedan spy upp det. Jag tyckte att bäbisen i magen blivit ordentligt besvärlig men det visade sig senare, natten mot måndag då även Daniel började spy, att det förmodligen var traditionell magsjuka…inte lätt att veta när man är som van att må illa och spy lite då och då…Hur som haver kände jag mig inte speciellt sjuk utan jag och Daniel for till Ytterstfors Hundcenter där vi hade en avtalad tid med en problemhundsutredare. Vår finfina lilla beagle Röja har som blivit rädd för människor, det började när hon var ungefär ett år och nu är hon då 2,5 år. Vi har provat allt samt gjort alla möjliga fysiska tester hos veterinären. Detta var liksom sista chansen och till vår glädje verkade ”hundpsykologen” väldigt positiv och hon gav oss en massa övningar så nu får vi se…det är dock avhängigt att det kommer folk på besök till oss vilket det såklart gör ibland men när man bor själv i skogen är det verkligen inte varje dag så kom och hälsa på! Vi bjuder på fika och stor uppskattning! Hjälp oss att hjälpa Röja!

 

Categories: Hund, Recept | 8 kommentarer

Inläggsnavigering

8 thoughts on “Problemhundsutredning, provsmakning & plågad mage…

  1. Huvva för magsjuka! Hoppas det ordnar sig med Beageln…den var då så sööööt ♥ Sen måste du bjuda mig på middag nån gång, för det ser för jädra gött ut!

  2. Ellinor

    Huva för magsjuka, skönt att ni känner er bättre 🙂 Men lilla vän inte roligt att vara rädd för människor, hoppas det löser sig snabbt! Hon är så söt…Det funkar för D med hundarna? Jag och F borde verkligen komma och hälsa på, jag skäms att jag aldrig varit 😦 på lördag fyller mitt lillhjärta 3 år 🙂 är så sugen på fler Cavalierer, men F måste övertygas… Jo du kan du inte lägga ut en magbild 🙂 Kramar

    • Ja magsjuka är verkligen inte kul men jag är ju som sagt ganska van :-S Ja ni borde verkligen komma och hälsa på, vore superkuligt! 🙂 Och klart att ni ska ha fler hundar! De där är ju så små och lättsamma! 🙂 Jag ska försöka ta en ny magbild…den är redan gigantisk…Kram kram!

  3. Så kul att du varit till Ytterstfors hundcenter. Eller … ANLEDNINGEN till att du var där var ju inte så kul med tanke på att Röja blivit rädd för folk, men bra att ni tar tag i det och så känner jag Lillemor sedan tidigare så det går säkert bra. Jag har ju ett gäng siberian huskies också och visserligen kommer det folk till oss och hälsar på och när de ska åka hundspann, så då får hundarna träna på att träffa folk. Men nu när det är mer offsäsong så hinner jag ta med dem, en och en, på dotterns fotbollsträningar, ridning och liknande. Det är bra för dem att få se att det finns en värld där utanför – och klara att möta den själv. Då är jag också mentalt inställd på att nu är det miljöträning och har packat med mig stort tålamod och mycket hundgodis. Kan kanske vara ett tips?

    • Ja hon gav mig lite nya tankar Lillemor, man kör fast lite i sitt eget tänk. Jag kör stenhårt på övningarna och ser redan en klar förbättring till min stora glädje, problemet är fortfarande att vi bor så avsides att vi inte har så många besökare men det ska nog funka ändå 🙂 Jag har varit noga med miljöträning och lite då och då brukar jag ta med mig hundarna (en och en) på jobbet och så där för att de ska få se andra människor och hundar och känna lite nya lukter men just med Röja har det som aldrig blivit bättre, tvärtom, men nu kanske 🙂
      Jag har spanat in dina hundar, superfina! Jag skulle gärna ha ett gäng oxå men det känns som att det kräver otroligt med tid och kunskap som jag inte har?!?
      Jag tror att vi har tränat hund tillsammans en gång, i Burträsk? Jag har en god vän där, Marit, som jag tror även är din vän…eller förresten visst hade ni födelsedagskalas tillsammans…hemma hos dig? För länge sedan? Jag hade i alla fall en liten riesentik då som inte ville skälla, angenämt problem som ni botade 🙂

      • Aha, är det därför jag fick en bekant känsla när jag såg din blogg? Vi har alltså träffats förr! Genom en riesentik som inte ville skälla – fränt!
        Lycka till med träningen så får vi se hur det går. Tror det är viktigt att även om folk kommer hem till dig med syfte att träna hundens blyghet så bör man ”låtsas som om man kommer i annat ärende” så det inte blir så påfluget för hunden. Helt enkelt göra det normalt att folk går ut och in och gärna har håliga fickor så de hela tiden tappar ut korv eller annat smaskigt. Vi har en blyg sibbe vi också, men eftersom de andra är så PÅ så klarar han sig lätt undan och kan gå och lukta på personen i fråga i smyg senare. Främst skäggiga karlar är otäcka, samma för er?

  4. eli

    Den där skaldjurspajen måste jag absolut prova, lät ju supergod!
    Och d här med att Daniel inte gillar choklad … d har varit ett mysterium i hela min uppväxt :p

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

