Älskade älgfärs…

Ja jag erkänner, jag är receptfetischist…och pärmoman vilket alltså innebär att jag har måååånga pärmar med recept. Till saken hör också att jag har svårt att följa recept, det är alltid saker man vill lägga till, ta bort eller byta ut men man blir helt klart inspirerad av alla recept 🙂 Jag gillar mat som är relativt snabb att laga, god såklart och någorlunda nyttigt (det sistnämnda kan jag dock tumma på).

Sedan jag fick lille Edward har jag blivit exakt som min plastmamma när det gäller matlagning, jag minns hur vi gnällde på henne när hon stod och lagade mat på kvällar och nätter men nu är det alltså jag som gör exakt detsamma. Det är ju faktiskt himla bra för då går det snabbt att värma upp maten när man kommer från jobbet/förskolan, man slipper tillaga endast snabb mat och man får mycket mer tid till mys och bus 🙂

Eftersom vi jagar mycket äter vi i princip bara viltkött och här kommer två av veckans älgfärsmiddagar:

 

VILD FÄRS- & SVAMPANNA (4 port.)

 

 

 

 

 

 

 

 

4 morötter

200 g kantareller (funkar säkert med champinjoner också)

smör

500 g älgfärs

1 msk soja

1 msk balsamvinäger

1 msk koncentrerad viltfond

salt & svartpeppar

2 dl créme fraiche

 

Skala och riv morötterna grovt. Ansa och skär eventuellt svampen i mindre bitar.

Fräs morötter och svamp i smör tills all vätska kokat in. Ta upp på fat så länge.

Fräs färsen i smör. Krydda med soja, balsamvinäger, salt och peppar. Vänd ner morötter och svamp och tillsätt créme fraiche.

Låt puttra ca. 5 min.

Servera gärna färs- och svamppannan med pressad potatis eller hemmagjort potatismos. Ris eller pasta funkar också samt såklart en sallad.

 

SMAKRIK ÄLGFÄRSPAJ (6 port.)

 

 

 

 

 

 

 

 

Smördegsplattor

500 g älgfärs

2 gula lökar

400 g finkrossade tomater, gärna med någon smak som chili eller basilika

1 dl créme fraiche

1 msk dijonsenap

1 tsk sambal oelek

1 msk tacokrydda

salt & peppar

smör

1,5 dl riven Västerbottensost

 

Sätt ugnen på 225 grader.

Kavla ut degen lite och tryck ut den i en smörad och mjölad pajform, ca 20 cm i diameter och med löstagbar kant. Nagga degen med gaffel och ställ in den i kylskåpet.

Skala och hacka löken. Fräs den i smör i en stekpanna så att mjuknar utan att få färg. Bryn sedan köttfärsen, krydda med tacokrydda och blanda ner löken.

Tillsätt krossade tomater och créme fraiche och koka upp. Rör ner senap och sambal oelek. Låt röran puttra i ca 15 min. Den ska vara ganska tjock. Smaka av med salt och peppar.

Häll röran i pajskalet och strö över riven Västerbottensost. Grädda mitt i ugnen i 20-25 minuter. Servera med en god grönsallad.

 

 

Categories: Recept | 5 kommentarer

Inläggsnavigering

5 thoughts on “Älskade älgfärs…

  1. Mia

    Mmmm, lät gott båda delarna=)

  2. O, vad hungrig jag blir. Jag älskar också recept. Vi kanske skall ha receptbytardag nån gång 😉

  3. Har gjort ett inlägg idag på min blogg som säkert du instämmer på 😉 Trevlig helg på Er!

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

