Kalasande

Insåg förra veckan att vi kommer att vara i fjällen på sonens 2-årsdag vilket innebar att vi snabbt fick göra en del kalasplaner inför denna helg. Vi skulle även hinna åka på kalas själva så man kan säga att vi har kalasat i helgen och däremellan varit ute så mycket som möjligt. Fint väder men lite väl blåsigt. Här kommer lite bilder på vad som helt klart verkade vara favoritpresenten:

Jag önskar som sagt att det kunde blåsa mindre och att det fanns mer tid för bland annat rävjakt…en rackarns räv har nu till och med burit runt och tuggat på en av Eddes leksakstraktorer.  Jag hade eventuellt haft en god chans på en räv idag, mitt på ljusa dagen skymtade jag den nere i backen men det gjorde även vår finnspets så hon jagade snabbt iväg den…

Angående kalasande och tårta måste jag bara dela med mig av ett superbra och enkelt tårtbottenrecept som jag hittade av en slump under helgen. Till och med svärmor blev imponerad av det så då måste det ju vara bra 🙂

3 ägg

3 dl strösocker

1 dl hett vatten

3 dl vetemjöl

1,5 tsk bakpulver

Smör & ströbröd till formen

Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt vattnet, lite i taget, mot slutet av vispningen. Blanda mjöl och bakpulver och rör försiktigt ner det i smeten. Häll smeten i en smord och bröad rund form á 2 liter. Grädda i ugnen ca 35 minuter i 175 grader. Låt kakan svalna något innan den stjälps upp.

Categories: Hemma | Lämna en kommentar

Inläggsnavigering

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

